برای تعریف یادگیری سازمانی باید به چند نکته توجه داشته باشیم
: 1 -تفاوت یادگیری و آموزش 2 -تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
* تفاوت یادگیری و آموزش :
درست است که هردوی این مفاهیم ، یعنی یادگیری و آموزش باعث افزایش دانش و آگاهی انسان میشوند اما با یکدیگر تفاوت دارند .
میتوان گفت که یادگیری یک هدف است و آموزش وسیله ای برای رسیدن به آن هدف است ، اما آموزش صرف منجر به یادگیری نمیشود ، بلکه آموزش فعالیتی است که از سوی آموزش دهنده جهت تسهیل در امر یادگیری استفاده میشود و به خود یادگیرنده بستگی دارد که از این تسهیالت استفاده کند یا نه ، پس یادگیری فعالیتی است که از سوی یادگیرنده انجام میشود .
* نظریه یادگیری سازمانی :
این نظریه که جزوی از رهیافت سیستمی اقتضایی است ، بیان میکند که اجزای سازمانها درست همانند ذهن انسان ، یادگیرنده هستند و برای تطبیق با شرایط محیطی و حل مسائل و توسعه خود ، نیازمند یادگیری هستند . در رهیافت سیستمی ، به سازمان باز توجه میشود و عقیده بر این است که سازمان دائما از بیرون بازخورد دریافت میکند و این بازخورد ها ، درسهایی است که میتوان با آنها سازمان را توسعه و ارتقا داد . بنا براین موضوع یادگیری سازمانی از مهم ترین عوامل رشد و دوام یک سازمان است . یادگیری سازمانی یک فعالیت بلند مدت در سازمان است که شرایط را به گونه ای سودمند و رقابتی تغییر میدهد .
* یادگیری سازمانی عبارت است از تمامی روشها و فرایندهایی که درون سازمان به منظور تحقق یادگیری به کار گرفته میشوند .
* سازمان یادگیرنده :
سازمان یادگیرنده ، سازمانی است که تمامی قدرت فکری ، دانش و تجربه سازمان را برای ایجاد تغییرات و بهبود مستمر در جهت توسعه ، در اختیار گرفته و بر آن مدیریت کند .
از ویژگی های سازمان یادگیرنده میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1 -تشویق و ترغیب افراد در همه سطوح برای یادگیری مستمر 2 -در اختیار داشتن سیستم ها و فرایند هایی برای برقراری یادگیری و انتشار آن در سازمان 3 -ارزش قائل شدن برای یادگیری
* فرهنگ یادگیری سازمانی :
فرهنگ یادگیری سازمانی مجموعه ایست از ارزشها ، سیستم ها و عادات سازمانی که افراد و کل سازمان را حمایت و تشویق میکند تا میزان دانش ، شایستگی و عملکرد و کارایی خود را به صورت مستمر بهبود بخشند . فرهنگ یادگیری سازمانی واقعی ، کارکنان را قادر میسازد تا وضع موجود را به چالش بکشند و تفکر انتقادی داشته باشند . چچنین فرهنگی تضمین میکند که اعضای تیم در طرز فکر » روش همیشگی « گرفتار نشوند و ظرفیت و سازگاری الزم برای تغییرات را داشته باشند .
* منابع :
1 -اصل پنجم ، پیتر سنج ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
2 -مدیریت رفتار سازمانی ، رابینز ، چاپ سی و هشتم
3 -مبانی سازمان و مدیریت ، علی رضائیان