بسمه تعالی
پژوهش
درباره سازمان های غیر رسمی و Word of mouth
تعریف سازمان
غیر رسمی :
برای تعریف سازمان غیر رسمی ابتدا باید تعریف سازمان
رسمی را بدانیم . سازمان رسمی ساختاری برنامه ریزی شده از نقش ها است که افراد تحت
مدیریت رهبر سازمان در راه رسیدن به هدف مشترک تلاش میکنند . اما سازمان غیر رسمی
اینگونه نیست ، ساختار خاصی ندارد و رهبر خاصی هم ممکن است نداشته باشد .
هربرت سایمون(1- سیاستمدار، اقتصاد دان و جامعه شناس آمریکایی)عقیده دارد که سازمان غیر رسمی مجموعه روابط شخصی
است که در سازمان وجود دارد و بر تصمیمات اثر میگذارد ولی در طرح رسمی پدیدار
نمیگردد یا با آن سر سازگاری ندارد .
در همین زمینه کیت دیویس (2- استاد دانشگاه ایالت آریزونا ، نظریه پرداز سازمانهای غیر رسمی) معتقد است که سازمانهای غیر رسمی شبکه ای از روابط
شخصی و اجتماعی است که لزوما توسط سازمان شکل نگرفته اند ، بلکه به گونه ای خودجوش
، با همکاری و معاشرت افراد پدید می آیند .
تفاوت سازمان رسمی و غیر رسمی در چگونگی ایجاد ، ماهیت و سازماندهی آن است .
چرایی پیدایش سازمان غیر رسمی :
این واقعیت که سازمان به صورت رسمی ایجاد شده است نمیتواند به این معنی باشد که
همه فعالیت ها و روابط متقابل بین اعضا به صورت دقیق و طبق طرح سازمان باشد . در
هر سازمان رسمی تعدادی سازمان غیر رسمی به وجود می آیدو این روابط بدان سبب است که
افراد در کنار هم زندگی و معاشرت میکنند .
تعریف Word
of mouth :
معنای رایج اصطلاحی این کلمه مرکب ، سر زبانها افتادن است . در مسائل بازاریابی و
تجارت این کلمه معنای بازاریابی دهان به دهان را میدهد .
بازاریابی دهان به دهان روشی است که در آن بدون پرداخت هیچ هزینه ای ، مشتری راضی
شما ، همچون یک رسانه تبلیغاتی ، تجرب رضایت بخشش را از محصول شما برای دیگر
مخاطبان بازگو میکند و آنها را تشویق به خرید از شما میکند .
+ اصطلاح دیگری که در این زمینه مطرح است کلمه Buzz است که به معنای پچ پچ کردن است که ارتباط
این مفاهیم با هم را بررسی میکنیم .
ارتباط سازمانهای غیر رسمی و Wom :
به نظر بنده ، سازمان های غیر رسمی فقد داخل
سازمانهای رسمی وجود ندارند ، بلکه هرگونه شبکه ای از روابط انسانی و تعامل و
معاشرت انسانها با هم میتواند نوعی سازمان غیر رسمی قلمداد شود .
در بازاریابی دهان به دهان و هنگام تبلیغ یک محصول توسط بازگو کردن ویژگی های آن
توسط افراد برای یکدیگر ، نوعی سازمان غیر رسمی تبلیغاتی شکل میگیرد که در راستای
تبلیغ کالا و محصولی در حال حرکت و توسعه و گسترش است .
بنابر این میتوان گفت که Wom یک
سازمان غیر رسمی است که میتواند در هر جایی باشد . پچ پچ کردن و Buzz هم عناصر شکل گیری و
گسترش این سازمان غیر رسمی هستند .
سازمانهای غیر رسمی با Buzz تشکیل
داده میشوند ، زیرا صحبت اگر رسمی بود ، سازمان غیر رسمی شکل نمیداد و این منطقی
است !
مزایا و معایب سازمان غیر رسمی :
سازمان غیر رسمی اعم از Wom و... به
افراد کمک میکند تا با هم ارتباط برقرار
کنند و یکدیگر را حمایت کنند و نیازهایشان را برطرف سازند و همچنین به سازمانها
برای پیشبرد برخی اهدافشان از جمله اهداف بازاریابی و اقتصادی کمک میکند .
از طرفی سازمان غیر رسمی ممکن است به ضرر سازمان یا افراد نیز باشد . این گونه
سازمان ها میتوانند مستعد شایعه پراکنی منفی هم باشند ، در برابر تغییر مقاومت
کنند و یا حتی کوشش های کارکنان را از اهداف سازمانی منحرف کنند .
افرادی که به برخی از این سازمانهای غیر رسمی راه نمی یابند ممکن است احساس غریبگی
کنند و از کارشان ناراضی شوند .
برای مثال برخی مدیران آمریکایی از وجود کابینه سایه در شرکت های ژاپنی ناراضی
هستند .
منابع :
1- مقاله Formal and informal organization ، نوشته
ابراهیم محمدی ، پژوهشگاه باقرالعلوم
2- ویکی پدیا
علی
شهرستانی / م.بازرگانی / شهید بهشتی تهران