وبلاگ شخصی علی شهرستانی

Bussiness Maneagment Student / SBU

وبلاگ شخصی علی شهرستانی

Bussiness Maneagment Student / SBU

سازمان های غیر رسمی

بسمه تعالی

پژوهش درباره سازمان های غیر رسمی و Word of mouth

 تعریف سازمان غیر رسمی :
برای تعریف سازمان غیر رسمی ابتدا باید تعریف سازمان رسمی را بدانیم . سازمان رسمی ساختاری برنامه ریزی شده از نقش ها است که افراد تحت مدیریت رهبر سازمان در راه رسیدن به هدف مشترک تلاش میکنند . اما سازمان غیر رسمی اینگونه نیست ، ساختار خاصی ندارد و رهبر خاصی هم ممکن است نداشته باشد .
هربرت سایمون(
1- سیاستمدار، اقتصاد دان و جامعه شناس آمریکایی)عقیده دارد که سازمان غیر رسمی مجموعه روابط شخصی است که در سازمان وجود دارد و بر تصمیمات اثر میگذارد ولی در طرح رسمی پدیدار نمیگردد یا با آن سر سازگاری ندارد .
در همین زمینه کیت دیویس (
2- استاد دانشگاه ایالت آریزونا ، نظریه پرداز سازمانهای غیر رسمی) معتقد است که سازمانهای غیر رسمی شبکه ای از روابط شخصی و اجتماعی است که لزوما توسط سازمان شکل نگرفته اند ، بلکه به گونه ای خودجوش ، با همکاری و معاشرت افراد پدید می آیند .
تفاوت سازمان رسمی و غیر رسمی در چگونگی ایجاد ، ماهیت و سازماندهی آن است .

چرایی پیدایش سازمان غیر رسمی :
این واقعیت که سازمان به صورت رسمی ایجاد شده است نمیتواند به این معنی باشد که همه فعالیت ها و روابط متقابل بین اعضا به صورت دقیق و طبق طرح سازمان باشد . در هر سازمان رسمی تعدادی سازمان غیر رسمی به وجود می آیدو این روابط بدان سبب است که افراد در کنار هم زندگی و معاشرت میکنند .

تعریف Word of mouth :
معنای رایج اصطلاحی این کلمه مرکب ، سر زبانها افتادن است . در مسائل بازاریابی و تجارت این کلمه معنای بازاریابی دهان به دهان را میدهد .
بازاریابی دهان به دهان روشی است که در آن بدون پرداخت هیچ هزینه ای ، مشتری راضی شما ، همچون یک رسانه تبلیغاتی ، تجرب رضایت بخشش را از محصول شما برای دیگر مخاطبان بازگو میکند و آنها را تشویق به خرید از شما میکند .
+ اصطلاح دیگری که در این زمینه مطرح است کلمه
Buzz است که به معنای پچ پچ کردن است که ارتباط این مفاهیم با هم را بررسی میکنیم .

ارتباط سازمانهای غیر رسمی  و Wom :
به نظر بنده ، سازمان های غیر رسمی فقد داخل سازمانهای رسمی وجود ندارند ، بلکه هرگونه شبکه ای از روابط انسانی و تعامل و معاشرت انسانها با هم میتواند نوعی سازمان غیر رسمی قلمداد شود .
در بازاریابی دهان به دهان و هنگام تبلیغ یک محصول توسط بازگو کردن ویژگی های آن توسط افراد برای یکدیگر ، نوعی سازمان غیر رسمی تبلیغاتی شکل میگیرد که در راستای تبلیغ کالا و محصولی در حال حرکت و توسعه و گسترش است .
بنابر این میتوان گفت که
Wom یک سازمان غیر رسمی است که میتواند در هر جایی باشد . پچ پچ کردن و Buzz هم عناصر شکل گیری و گسترش این سازمان غیر رسمی هستند .
سازمانهای غیر رسمی با
Buzz تشکیل داده میشوند ، زیرا صحبت اگر رسمی بود ، سازمان غیر رسمی شکل نمیداد و این منطقی است !

مزایا و معایب سازمان غیر رسمی :
سازمان غیر رسمی اعم از
Wom و... به افراد  کمک میکند تا با هم ارتباط برقرار کنند و یکدیگر را حمایت کنند و نیازهایشان را برطرف سازند و همچنین به سازمانها برای پیشبرد برخی اهدافشان از جمله اهداف بازاریابی و اقتصادی کمک میکند .
از طرفی سازمان غیر رسمی ممکن است به ضرر سازمان یا افراد نیز باشد . این گونه سازمان ها میتوانند مستعد شایعه پراکنی منفی هم باشند ، در برابر تغییر مقاومت کنند و یا حتی کوشش های کارکنان را از اهداف سازمانی منحرف کنند .
افرادی که به برخی از این سازمانهای غیر رسمی راه نمی یابند ممکن است احساس غریبگی کنند و از کارشان ناراضی شوند .
برای مثال برخی مدیران آمریکایی از وجود کابینه سایه در شرکت های ژاپنی ناراضی هستند .
منابع :
1- مقاله
Formal and informal organization ، نوشته ابراهیم محمدی ، پژوهشگاه باقرالعلوم
2- ویکی پدیا





                                                                                                                  علی شهرستانی / م.بازرگانی / شهید بهشتی تهران